La oss si at har publisert din egen dropshipping nettbutikk. Du har naturligvis et ønske om at folk skal kjøpe av deg, slik at du tjener penger. Men hvordan skal de finne nettbutikken din?. Vi må starte med annonsering slik at så mange som mulig finner nettbutikken din. Det er mye du kan gjøre selv, blant annet å skrive artikler om et produkt (for eksempel yogamatte) eller produktkategori (treningsutstyr). Det gjør at når folk søker etter dette, eller ser innlegget ditt som blir delt på Facebook, så er de kanskje interessert i å lese hva du har skrevet.
Annen annonsering vi kan gjøre:
Facebook og Instagram er helt supre steder å annonsere produktene dine. Har du ikke erfaring med dette, kan vi hjelpe deg. Snapchat er også et veldig bra sted for annonsering hvis målgruppen din er mellom 16-29 år. Det viktigste av alt er å starte med annonsering, slik at nettbutikken din blir synlig for potensielle kunder
Det aller første vi må gjøre er å lage en Facebook side til nettbutikken din. Her må vi publisere bilder og artikler, slik at folk ønsker å følge siden din. I tillegg lager vi en Instagram profil og en Snapchatkonto til deg. Disse er det viktig at du selv er aktiv på.
Så kommer det viktigste. Vi starter annonsering på sosiale medier. Facebook annonsering er supert å bruke fordi der kan du velge å vise annonsene dine til bestemte aldersgrupper, kjøtt, interesser etc.
Fordi ingen vet om nettbutikken din enda, starter vi med å vise annonser til så mange som mulig i målgruppen din. Skal du kun selge i Norge eller vil du selge til hele verden?
Det kan være smart å starte et sted, for å se hvordan folk responderer på annonsene.
Vi starter med Facebook annonsering fordi der kan du velge hvem du vil vise annonsene til. Er målgruppen din litt yngre, er det smart å kanskje bruke Snapchat
Google er et smart sted å annonser med søkeord. Google har et eget annonsesystem for nettbutikker der de viser produktbilder, link og priser til de som velger Google Shopping som annonsetjeneste.
Annonsering av nettbutikken trenger ikke å koste så mye. Men det lønner seg å sette av litt hver måned slik at vi får vist annonsene til så mange som mulig.
Det kan ta litt tid før det kommer salg etter annonsering, fordi folk trenger ofte litt tid før de bestemmer seg for om de vil kjøpe av deg. Shopify sier at det tar i snitt 677 nettbutikk besøk før det kommer et salg.
Den beste måten å selge på er nyhetsbrev. Da bruker vi epostadresser fra folk som har lagt inn epostadressen sin på nettsiden, fordi de er interessert i hva du selger, og sender nyhetsbrev om annonseringskanal.
Vi kan hjelpe deg med annonsering av nettbutikken din. De aller fleste aktører i markedet tar godt betalt for å hjelpe til med annonsering. Vi tar kun 10% av salgene som betaling.
Vi har satt sammen en liten og en stor annonsepakke for Facebook, Google og Snapchat.
Annonsering på Google
Annonsering på Google gjør at du kan vise frem produkter, produktbilder, link til produktet og pris på produktet til de som søker etter det du selger.
La oss si at du selger elektronikk i nettbutikken din. Du har mobilladere, mobildeksel, sikkerhetsglass og annet utstyr. Du ønsker å selge mobilladere på Google. Når folk søker etter mobilladere til iPhone, kan nettopp ditt produkt vises i deres søkeresultat.
Annonsering på Facebook
Bruk annonsering på Facebook til å vise frem produkter til de som ikke vet om deg ennå. I tillegg til produktannonser er det smart å bruke annonsering til å spre produkt artikler for å få flere lesere og påmeldinger til nyhetsbrev.
Som eksemplet over her, la oss si at du ønsker å fokusere på sikkerhetsglass til iPhone og Samsung telefoner, fordi mange er uforsiktige med mobilen sin. Vi kan først annonsere en god artikkel som du har skrevet om forskjellige sikkerhetsglass, og hvorfor man skal bruke de. Deretter starter vi en annonse som viser alle typene sikkerhetsglass som du selger i butikken. De som er interessert i dette kan kjøpe dette av deg.
Annonsering på Snapchat
Bruk annonsering på Snapchat til å vise frem produkter og tilbud til de som ikke vet om deg ennå. Snapchat brukes hvis målgruppen din er mellom 16 – 29 år. Vi kan være kreative med slike annonser, men det viktigste er å vise gode tilbud og rabatter som varer en kort stund, fordi vi må kapre kunden i det øyeblikket de ser annonsen.
Som eksemplet over her, la oss si at du har 20% rabatt på sikkerhetsglass til iPhone og Samsung telefoner, fordi mange yngre mennesker kan være mer uforsiktige med mobilen sin. Vi starter en annonse med kreativt innhold og forteller at det er 20% på sikkerhetsglass akkurat denne uken.